Sluit het Vraag het Hilde scherm
Hoi, ik ben Hilde en ik probeer op basis van uw onderwerp of trefwoord een antwoord te geven dat past bij uw vraag.

Sorry, op deze vraag hebben wij momenteel geen antwoord.

U kunt uw vraag anders formuleren of ga naar de klantenservice pagina om contact met ons op te nemen.

Actuele updates rond onze projecten

Triasboring nadert 2.550 meter diepte!

vrijdag 08 december 2017

Triasboring nadert 2.550 meter diepte!

De Triasboring is een maand geleden gestart. Het boren van de eerste sectie is goed verlopen. Het aansturen van de boorkop in de kalkformatie was de eerste dagen een uitdaging. Het bleek lastig om een hoek van 30 graden te behouden in het zwakke gesteente met hard vuursteen. Daarom is deze sectie iets langzamer geboord dan voorzien. De eerste sectie is ongeveer 1.300 meter diep. In het weekend van 18/19 november is de stalen buis (casing) met een diameter van circa 50 cm het boorgat ingebracht. De ruimte tussen het boorgat en de buitenwand van de casing is gecementeerd om het boorgat te verstevigen.

Blow Out Preventer
Na het cementeren van de eerste sectie is gestart met het inbouwen en testen van de Blow Out Preventer (BOP). De BOP controleert de druk in de boorschacht en sluit het gat mechanisch af in geval van plotse drukgolven (blow-outs). De BOP is van groot belang voor de veiligheid van de bemanning, de boorinstallatie en het milieu. Uit de eerste druktesten bij Trias Westland bleek dat de BOP niet goed genoeg functioneerde. Een onderdeel ervan is in Duitsland gerepareerd. Twee dagen later kon de BOP worden ingebouwd en afgesteld. Het systeem functioneert inmiddels zoals het hoort.

Op naar 2.550 meter diepte
29 november is gestart met het boren van de tweede sectie. Het betreft een boorgat met een diameter van circa 45 cm. Dit verloopt voorspoedig met een gemiddelde snelheid tussen de 10 en 15 meter per uur. Een dezer dagen verwachten we gereed te zijn met het boren van deze sectie en 2.550 meter diepte bereikt te hebben. Ook in deze sectie wordt daarna een casing ingebracht en verstevigd met cement.

Neem een kijkje op het boorterrein

 

Verkeersmaatregelen aangescherpt
Eind november hebben zich twee verkeersongevallen voorgedaan bij de in- en uitrit van het boorterrein van Trias Westland. In beide gevallen ging het om scooters die zijn aangereden door voertuigen die het terrein af reden. Eén van de scooterbestuurders heeft behoorlijke verwondingen opgelopen. Gelukkig waren er voorbijgangers die direct te hulp schoten en waren de hulpdiensten snel ter plaatse. Het projectteam onderhoudt contact met het slachtoffer, met wie het naar omstandigheden redelijk gaat. De toedracht van de ongevallen wordt onderzocht door een verkeerskundig bureau en de eigen veiligheidsdeskundigen van Trias Westland. Bij beide ongevallen heeft onvoldoende zicht vanwege slechte verlichting op de Lange Broekweg een rol gespeeld.

Onderzoek en maatregelen
Trias Westland heeft direct extra maatregelen genomen om het zicht vanaf de boorlocatie op de Lange Broekweg te verbeteren. Bij de in- en uitrit zijn twee extra lichtmasten geplaatst. Er is een verkeersspiegel geplaatst tegenover de uitrit van de boorlocatie. Het security personeel begeleidt de vrachtwagens bij het uitrijden van de locatie. Ook worden verkeersregelaars ingezet ten behoeve van de wisselingen van diensten in de ochtend en avond. Eventuele aanvullende maatregelen worden met de gemeente afgestemd.