Sluit het Vraag het Hilde scherm
Hoi, ik ben Hilde en ik probeer op basis van uw onderwerp of trefwoord een antwoord te geven dat past bij uw vraag.

Sorry, op deze vraag hebben wij momenteel geen antwoord.

U kunt uw vraag anders formuleren of ga naar de klantenservice pagina om contact met ons op te nemen.

Achter de schermen: de Klantenservice

maandag 29 augustus 2016

Achter de schermen: de Klantenservice

Met zo’n vijfduizend klantcontacten per week, is de HVC Klantenservice een plek waar vraag en antwoord samenkomen. De diversiteit van de vragen is groot, al heeft alles vooral met afval en het scheiden ervan te maken. En met de Maand van de Duurzaamheid (6 t/m 30 september) voor de boeg, is er extra aandacht voor grof afval.  Angelique, medewerker Klantenservice, houdt van die afwisseling. Ze geniet ervan als ze mensen blij kan maken met een goed advies. 

Thuis scheiden veel mensen al glas, papier, gft en plastic, blik en pak. Maar nog niet iedereen weet dat ook dat lekke zwembadje, lege verfblikken, die oude schutting en die kapotte vaas weer kunnen worden gerecycled tot nieuwe producten.  HVC zet zich in voor een  wereld waar afval grondstof is. En de klantenservice heeft daar een belangrijke rol in.

Oude spullen – nieuw leven
“Ik vind het leuk om mensen te vertellen dat hun oude spullen weer een nieuw leven kunnen krijgen. Zo wordt bijvoorbeeld het kunststof van oude tuinmeubels weer verwerkt in nieuwe kozijnen en wordt textiel soms verwerkt tot garen, dekens of vulling voor een nieuwe bank.  Als mensen dat horen, zijn ze vaak gemotiveerd om hun spullen naar het afvalbrengstation te brengen. Dat is het leukste van mijn werk” aldus Angelique. “Aan de telefoon blijkt dat veel mensen niet weten dat bijvoorbeeld piepschuim en hard plastic ook bij het grof afval horen. Wanneer het bij het restafval wordt gedaan, gaan de grondstoffen verloren.

Actiemaand 
Deze maand maken inwoners met het wegbrengen van grof afval naar het afvalbrengstation kans op het winnen van een airfryer of een accuboormachine. “Bij de klantenservice bereiden we ons dan voor op extra vragen over grof afval en over de actie. We staan deze maand drie zaterdagen bij bouwmarkten en tuincentra in 23 gemeenten om mensen te vertellen over het belang van het scheiden van grof afval. Op een afvalbrengstation zijn tot wel 34 verschillende soorten afval van elkaar te scheiden. Ook is er vaak een container voor de kringloop aanwezig. De spullen die voor de ene persoon geen waarde meer hebben, maken iemand anders weer blij. Ik hoop dat meer mensen door deze actie het belang van het scheiden van grof afval zien. Dat ze weten dat er veel goede dingen gebeuren met hun afgedankte spullen, doordat de grondstoffen behouden blijven. Als we zoveel mogelijk soorten afval apart houden dragen we allemaal ons steentje bij aan een beter milieu.” 

Sinds Angelique bij HVC werkt is er in haar eigen huishouden veel veranderd. “Ja, sinds ik hier werk wordt er thuis natuurlijk ook fanatiek gescheiden. Zelfs mijn ouders doen enthousiast mee.”