Sluit het Vraag het Hilde scherm
Hoi, ik ben Hilde en ik probeer op basis van uw onderwerp of trefwoord een antwoord te geven dat past bij uw vraag.

Sorry, op deze vraag hebben wij momenteel geen antwoord.

U kunt uw vraag anders formuleren of ga naar de klantenservice pagina om contact met ons op te nemen.

naar 100 kilo restafval per jaar? gewoon doen!

Voor veel gemeenten is het doel nog ver in zicht. Namelijk vanaf 2020 jaarlijks slechts 100 kilo restafval per persoon overhouden. De gemeente Noordoospolder heeft dit doel bijna bereikt, met 120 kilo restafval per persoon in 2018. Wat is het geheim? "Gewoon doen", zeggen wethouder Anjo Simonse en Marcel van Brussel, vakspecialist Afval van gemeente Noordoostpolder. 

Marcel van Brussel vertelt dat dit in twee grote stappen is gedaan. "De eerste daling kwam tot stand door de invoering van het inzamelen van gft & etensresten in het buitengebied. We zijn toen in één keer met 30 kilo restafval per persoon gedaald. De tweede grote stap kwam twee jaar later, met het apart inzamelen van papier en plastic, blik en drinkpakken in containers. Ook hebben we de inzamelfrequentie van de restafvalbakken teruggebracht naar één keer per maand, in plaats van om de twee weken."

Grof afval naar de milieustraat
Door goed te scheiden, ontstond er veel ruimte in de restafvalbak. Anjo Simonse: "We merkten dat inwoners de restafvalbak opvulden met grof huishoudelijk afval, wat natuurlijk niet de bedoeling is. We hebben toen afvalcoaches ingezet om in gesprek te gaan over afval scheiden. Daarnaast stimuleren we onze inwoners om hun grof huishoudelijk afval naar de milieustraat te brengen. Met resultaat. Want vorig jaar is er bijna duizend ton extra afval naar de milieustraat gebracht en de hoeveelheid restafval is verder gedaald."

De weg naar het succes
De gemeente NOP doet en deed veel projecten om tot minder restafval te komen. Een paar opvallende voorbeelden.

Gescheiden afvalinzameling op scholen
Maar liefst 32 basisscholen uit de gemeente Noordoostpolder scheiden het afval op school: gft, papier, plastic, blik, drinkpakken en restafval. Voordat een school start, krijgen zij een introductiedag waarbij chauffeurs van HVC met een wagen op school komen en voorlichting geven aan alle klassen. In ruil voor het schoonhouden van hun omgeving betaalt de gemeente de jaarlijkse inzamelkosten en de eenmalige introductie. De eerste school startte in maart 2018. 

Workshops ‘Koken met restjes’ 
Om voedselverspilling tegen te gaan organiseerde de gemeente in 2017 20 kookworkshops. Tijdens de drukbezochte workshops kregen inwoners tips over slim inkopen, koken en bewaren. Ook was er aandacht voor het eten met de seizoenen mee. 

Beloning voor bezoek milieustraat
Van november 2018 tot november 2019 krijgt elke bezoeker een kortingsbon t.w.v. € 2,-.  De bonnen zijn te verzilveren in de webshop van HVC. In januari kreeg men bij het inleveren van gebruikt frituurvet bij de milieustraat zelfs twee kortingsbonnen t.w.v. € 2,- cadeau. Hiermee werd het recyclen van frituurvet onder de aandacht gebracht. En met succes! Afgelopen januari werd 1.720 kilo gebruikt frituurvet ingeleverd, ruim 500 kilo meer dan in januari 2018.

Mobiele milieustraat: De recyclekraam
Vanaf  maart 2019 kunnen inwoners van Nagele en Marknesse hun klein grof afval iedere donderdag afgeven bij ‘DE RECYCLEKRAAM’. Bij de kraam kunnen zij frituurvet of –olie, piepschuim, textiel, hard plastic, klein chemisch afval, kleine elektrische apparaten, klein hout, klein metaal, klein puin en klein afval zoals batterijen, lampen en mobieltjes afgeven. Het betreft een half jaar durende proef.

Nog maar 20 kilo en dan zit de gemeente op de doelstelling van 100 kilo. Uit onderzoek blijkt dat in die 120 kilo nog 39 kilo aan gft en etensresten zit. Anjo: "Als iedereen een bakje voor dit afval op zijn aanrecht zet en hier snij- en etensresten in doet, dan maken we hiermee het verschil. We zitten dan zo onder die 100 kilo. Goed afval scheiden is een kwestie van gewoon doen!"


Het hele artikel is te lezen in magazine Schoon, pagina 26.