twee klantenservicemedewerkers in beeld die inwoners telefonisch te woord staan

Corona en onze dienstverlening

Onze klantenservice is extra druk in verband met vragen over onze dienstverlening door het coronavirus. Al onze dienstverlening blijft doorgaan. Jouw afval wordt volgens de normale dienstregeling opgehaald en onze warmtenetten blijven gewoon werken. Ook blijven onze afvalbrengstations en milieustraten open.

Maandag 16 maart 2020

In verband met drukte

Het is erg druk. Daardoor kan een bezoek aan het afvalbrengstation of een reactie van onze klantenservice langer duren dan je van ons gewend bent. Sorry daarvoor. We verzoeken je vriendelijk alleen te bellen voor spoedvragen en voor andere vragen kijk bij 'zelf regelen'. Bedankt!

Laatste update: 13 mei 2020

Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Hoe gaat HVC om met de maatregelen die gesteld zijn rondom het coronavirus?

De werkzaamheden van HVC vallen onder beroepen die door de overheid gekenmerkt worden als cruciaal. Dat betekent dat onze dienstverlening rondom afvalinzameling en energielevering zoveel mogelijk doorgaat. We nemen hierbij alle hygiënemaatregelen in acht, houden afstand tot elkaar, en werken thuis wanneer onze werkzaamheden dat toelaten. Daarnaast blijven medewerkers met verkoudheidsklachten thuis. 

Kan ik een rondleiding bij jullie krijgen?

Alle rondleidingen zijn de komende tijd afgelast om besmettingen te voorkomen. 

Vragen over afval

Wordt mijn afval nog opgehaald?

Ja, jouw afval wordt opgehaald volgens de normale dienstregeling. Kijk hiervoor op de HVC-app of in de afvalkalender. Afvalinzameling behoort tot de cruciale beroepsgroep. Dat betekent dat medewerkers van inzameling een beroep kunnen doen op kinderopvang. We doen er alles aan om de dienstverlening door te laten lopen en daar waar nodig springen collega's van andere afdelingen bij. We vragen je wel om het afval goed te blijven scheiden en het opruimen nog even uit te stellen. We merken dat de ondergrondse containers voor restafval sneller vol zijn. 
In enkele gemeenten assisteren vrijwilligers ons bij het ophalen van oud papier. Wanneer blijkt dat er veel vrijwilligers niet kunnen komen, kan het papier niet meer worden opgehaald. We proberen dit zoveel mogelijk op te vangen, maar we kunnen dit niet garanderen. Dit is nog niet aan de hand, mocht hier sprake van zijn wordt dit aangegeven op de website.

Zijn de afvalbrengstations en milieustraten nog open?

Ja ze zijn nog open. Maar het is erg druk. De wachttijd kan oplopen tot 1,5 uur. We laten een beperkt aantal mensen per keer toe. De wachtrijen leiden tot irritatie en onveilige situaties. Vrachtwagens van naastgelegen bedrijven moeten manoeuvreren om wachtende auto’s heen. Voor ieders veiligheid vragen we je om je bezoek naar het afvalbrengstation uit te stellen. Kom ook niet vlak voor sluitingstijd naar het afvalbrengstation. De kans bestaat dat je dan niet meer geholpen wordt, door het aantal wachtenden voor u in de rij. 

  • Geen lithium fietsbatterijen inleveren op afvalbrengstation
    We vragen je ook met klem voorlopig geen lithium batterijen in te leveren. Deze afvalstroom kunnen we nu niet afvoeren. In grote hoeveelheden brengt dit op het afvalbrengstation namelijk een verhoogd brandrisico met zich mee. We willen het risico op brand zo klein mogelijk houden.
  • De kringloopcontainers van Opnieuw en Co legen we tijdelijk niet 
    Deze containers staan op de afvalbrengstations in Papendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Ablasserdam.

Wij verzoeken je om je afval niet te brengen wanneer je milde verkoudheidsklachten hebt. Houd daarnaast 1,5 meter afstand tussen medewerkers en andere bezoekers. Alvast bedankt voor je medewerking!

Het lijkt er op dat deze omstandigheden langer duren dan gedacht. Welke opties overwegen jullie om de wachttijden bij het afvalbrengstation te beperken?

Omdat de maatregelen langer duren dan van te voren bedacht, nemen we aanvullende maatregelen om de wachttijd te verminderen. Per afvalbrengstation wordt gekeken of we op een veilige manier meer dan 5 auto’s tegelijkertijd kunnen toelaten. De wachtrij lost hierdoor sneller op. Dit is maatwerk omdat ieder afvalbrengstation in oppervlakte en indeling verschilt. Daarnaast kijken we naar de openingstijden en -dagen in overleg met de gemeente. In een heel aantal gemeenten rijden we ook extra routes om grof afval aan huis op te halen. Maar het blijft druk, zo ook de druk op ons personeel en materieel. De oproep om alleen te komen als het echt nodig is blijft dan ook nog staan.

Ik heb een afspraak voor ophalen grof afval. Komen jullie dit ophalen?

Als je een afspraak hebt, dan halen we het voor je op.

Kan ik nog een afspraak maken om grof afval op te laten halen?

Doordat veel mensen thuis zitten en aan het opruimen zijn, merken we dat er veel meer verzoeken krijgen. Hierdoor moet u rekening houden met een lange wachttijd.  

Ik heb een afspraak voor het leveren van een (nieuwe) afvalbak aan huis. Komen jullie deze nog brengen?

Als je een afspraak hebt, dan komen we de (nieuwe) bak gewoon afleveren.

Mijn bak is stuk. Kan ik een nieuwe bak aanvragen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met onze klantenservice.

Ik wil graag een extra bak. Kan ik een nieuwe bak aanvragen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met onze klantenservice.

Bij ons wordt het oud papier opgehaald door verenigingen. Komen die het oud papier nog ophalen? 

In enkele gemeenten assisteren vrijwilligers ons bij het ophalen van oud papier. Wanneer blijkt dat er veel vrijwilligers niet kunnen komen, kan het papier niet meer worden opgehaald. We proberen dit zoveel mogelijk op te vangen, maar we kunnen dit niet garanderen.

Onze ondergrondse container zit vol, wat nu?

Doordat er nu veel mensen thuis werken zitten de containers sneller vol. We doen er alles aan om de containers zo snel mogelijk te legen. Probeer eventueel nog een andere container of bewaar de zak nog even thuis. Zet het er alstublieft niet naast. De chauffeur kan dan de ondergrondse container niet goed optillen en er komt ongedierte op af.

Kan ik de ondergrondse container nog wel aanraken?

Was thuis eerst je handen voordat je jouw afval weg gaat gooien. En was zodra je thuis bent ook weer direct je handen (20 seconden). Blijf vooral het afval wel in de containers gooien, zet het er alstublieft niet naast. Hierdoor plaatsen andere mensen ook hun afval naast de container omdat ze denken dat de container misschien vol zit. En met alle zakken naast de container kan de chauffeur de ondergrondse container niet goed optillen en er komt ongedierte op af.

Let op: Niet parkeren op aanbied-/clusterplaatsen!

Nu er veel meer mensen thuis zijn nemen de parkeerproblemen toe. Er staat regelmatig auto's op een clusterplaats voor bakken. Dit maakt het voor onze chauffeurs lastig en soms zelfs onmogelijk om de bakken te legen. Zorg er dus voor dat op de dagen dat de bakken bij jou in de straat worden geleegd je de auto even ergens anders parkeert.

Veel meer gft & etensresten dan normaal

We leven in een bijzondere tijd. Bij onze composteringsinstallaties merken ze dat ook. In deze coronatijd merken we dat veel mensen die nu thuis werken van de gelegenheid gebruik maken om in de tuin te gaan werken. Het gevolg is een flinke toename van gft & etensresten dat we afgelopen dagen hebben ontvangen op ons terrein aan de Koggenrandweg. Om dit allemaal te kunnen verwerken hebben we meer buitenactiviteit dan normaal, waardoor er geuroverlast kan (zijn) ontstaan. We werken met man en macht om al het gft zo goed als mogelijk te verwerken. Wij vragen om uw begrip. Uiteraard kunt u geurklachten blijven melden via klachtmiddenmeer@hvcgroep.nl.
 

Vragen over energie

Wordt mijn warmte en/of energie van HVC aan huis geleverd?

De warmte- en energielevering gaat gewoon door. Energielevering valt onder de vitale processen. Dat betekent dat medewerkers een beroep kunnen doen op kinderopvang, mocht dat nodig zijn om de werkzaamheden door te laten gaan. Bekijk voor meer informatie de uitleg van de rijksoverheid.

Wordt mijn woning binnenkort nog wel aangesloten op het warmtenet?

Wij werken, zo langs als mogelijk, gewoon door aan de aansluitingen van de warmtenetten. Hierbij nemen we de juiste voorzorgsmaatregelen. Energielevering is door de overheid gekenmerkt als vitaal proces. 

Wat moet ik doen bij een storing? Komt HVC dan nog langs?

Het leveren van energie is een door de overheid bestempelt als een vitaal proces. Dat betekent dat alle werkzaamheden doorgaan. 
Bel de storingsdienst als er geen verwarming en warm water is of bij een eventuele lekkage van de warmte unit. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week via 0800 – 482 3637, keuze 1.

Heb je wel warm water, maar doet de verwarming het niet?
Dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan de binnenhuisinstallatie. Neem dan contact op met je binnenhuisinstallateur.  

Overige vragen over energie

Mocht je vragen hebben met betrekking tot de volgende onderwerpen: meterstanden, verhuizingen, contract vragen, aanmelden en overige vragen? Mail dan naar klantenservice@hvcenergie.nl

Gerelateerd nieuws