Gladheidsbestrijding

Bij winterweer wil je veilig op weg. Daarom zorgen wij voor gladheidsbestrijding: we strooien preventief zout en houden wegen en fietspaden begaanbaar. Zo voorkom je ongelukken en kom je veilig op je bestemming. Lees hier hoe wij strooien, waarom we nat zout gebruiken en wat jij zelf kunt doen om gladheid te voorkomen.

Veilig de winter door

Bij winterse omstandigheden zorgen wij ervoor dat jij veilig de weg op kunt. We strooien preventief zout, zodat gladheid zo min mogelijk kans krijgt. Zo blijven wegen en fietspaden veilig en begaanbaar. We doen dit zo milieuvriendelijk mogelijk: we gebruiken nat zout (zout gemengd met water), waardoor het beter blijft liggen en we precies genoeg gebruiken. Dankzij samenwerking met de meteorologische dienst en sensoren in de weg weten we precies wanneer we moeten strooien. Slaat het weer onverwacht om? Dan zijn we snel onderweg.

strooier voor het winkelgebied

Wat is gladheid?

Gladheid ontstaat als het wegdek zo glad is dat voertuigen moeilijk te besturen zijn of moeilijk kunnen remmen of optrekken. Dit beïnvloedt vooral de stabiliteit van motoren en fietsers. Bij wintergladheid ligt er ijs of sneeuw tussen de band en het wegdek. 

Er zijn twee voorwaarden nodig voor gladheid door winterse omstandigheden:

  • De (wegdek)temperatuur ligt onder het vriespunt.
  • Er is vocht aanwezig, bijvoorbeeld door regen, sneeuw of mist.
wegdek

Wat is gladheidsbestrijding?

Gladheidsbestrijding is het geheel aan maatregelen om gladheid op wegen en paden te voorkomen of te verminderen.

Door sneeuw, ijzel of bevriezende regen kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Met tijdig strooien blijven wegen veilig en bereikbaar. Dat is belangrijk voor de veiligheid, de bereikbaarheid én de doorstroming van het verkeer.

Wat is nat zout en waarom werkt het zo goed?

HVC strooit met nat zout, een mengsel van zout en water (ongeveer 21% zout en 79% water). Door het vocht hecht het zout beter aan het wegdek, waait het minder snel weg en werkt het sneller. Zodra het nat zout in contact komt met ijs of sneeuw, ontstaat pekel die het vriespunt verlaagt en het ijs laat smelten.

Met nat zout kunnen we nauwkeuriger en zuiniger strooien. Dat betekent minder zoutverbruik, minder belasting voor het milieu en een veiligere weg. 
Kort gezegd: nat zout werkt sneller, blijft beter liggen en is duurzamer.

Wanneer wordt er gestrooid?

De beslissing om te strooien nemen we op basis van weersverwachtingen, wegdeksensoren en adviezen van meteorologen. Zodra de omstandigheden daartoe aanleiding geven, gaat het strooiteam op pad.

We kijken naar factoren als temperatuur, neerslag, wind en het soort wegdek. Sommige wegen zijn gevoeliger voor gladheid, zoals paden met betonklinkers, ZOAB of rode fietspaden.

Wat kun je zelf doen?

Ook jij kunt helpen om wegen en stoepen veilig te houden:

  • Strooi zout op je eigen stoep of oprit als dat nodig is.
  • Houd samen met je buren de straat en stoep sneeuw- en ijsvrij.
  • Pas je snelheid aan bij gladheid, houd afstand en rijd rustig.
  • Gebruik winterbanden en zorg dat je schoenen goed profiel hebben.
  • Volg het weerbericht voor vertrek en vertrek op tijd.

Zo zorgen we samen voor veilige en begaanbare wegen, ook bij winterweer.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Selecteer voor antwoord

De gemeente is verantwoordelijk voor de gladheidsbestrijding binnen haar grenzen. Zij bepaalt waar en wanneer er wordt gestrooid en maakt hierover afspraken met uitvoerende partijen zoals HVC. 

Rijkswaterstaat, provincies of waterschappen zijn verantwoordelijk voor hun eigen wegen.

Selecteer voor antwoord

Niet alle wegen, fietspaden en stoepen kunnen tegelijk worden behandeld. De gemeente maakt een strooiplan met prioriteiten.

Hoofdwegen, busroutes, fietspaden en drukke kruispunten krijgen meestal voorrang. Rustige woonstraten of stoepen worden niet altijd meegenomen, omdat het daar vaak minder effectief is of omdat bewoners dit zelf kunnen doen.

Selecteer voor antwoord

HVC start met strooien voordat het glad wordt. Op basis van weersverwachtingen en sensoren in het wegdek wordt bepaald wanneer dat nodig is. Soms wordt er ook gestrooid als het nog niet vriest, om gladheid juist te voorkomen.

Selecteer voor antwoord

Het weer kan plotseling veranderen. Als regen of mist onverwacht aanvriezen, kan het lokaal glad worden voordat de strooiwagens overal geweest zijn. Wij doen er alles aan om snel te reageren, maar 100% voorspellen is helaas niet mogelijk.

Selecteer voor antwoord

HVC gebruikt nat zout, een mengsel van zout en water. Dat blijft beter liggen op de weg, werkt sneller en is milieuvriendelijker dan droog zout. Zo kunnen we zuiniger en preciezer strooien.

Selecteer voor antwoord

Zout kan invloed hebben op planten en dieren. Daarom gebruiken we nooit meer dan nodig en werken we met moderne machines en goed opgeleid personeel. Zo houden we de balans tussen veiligheid en duurzaamheid.

Selecteer voor antwoord

Dat kan verschillende redenen hebben. De straat valt mogelijk buiten het strooigebied van de gemeente, de gladheid was plaatselijk beperkt of de prioriteit lag bij drukkere wegen. Kijk voor het strooiplan op de website van jouw gemeente.

Selecteer voor antwoord

Actuele informatie over strooiroutes en gladheidsbestrijding vind je op de website van jouw gemeente.
HVC voert de werkzaamheden uit in opdracht van die gemeente, maar bepaalt dus niet zelf waar of wanneer er wordt gestrooid.