Veelgestelde vragen

Kies een categorie of zoek op een trefwoord. Zo vind je snel en gemakkelijk een antwoord op je vraag.

Filter

Selecteer voor antwoord

Het enkeltarief is één tarief waartegen je energie wordt afgerekend. Dit enkeltarief betaal je alleen wanneer je een enkele meter hebt.

Het dubbeltarief bestaat uit een normaal- en een daltarief waartegen de energie wordt afgerekend. Het dubbeltarief betaal je alleen wanneer je een dubbele meter hebt.

Het daltarief (ook wel daluren genoemd) betaal je ’s nachts, in het weekend en tijdens feestdagen. Je betaalt het daltarief van 23:00 uur tot 07:00 uur (voor Noord-Brabant, Limburg en een aantal gemeenten in Zuid-Holland van 21:00 uur tot 07:00 uur), in de weekenden en op de volgende feestdagen: Nieuwjaarsdag, 2e Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdagen.

De tarieven zijn terug te vinden op het tarievenblad

Selecteer voor antwoord

In de volgende gevallen vragen wij aan je om meterstanden door te geven:

  • wanneer je de overstap naar energie van HVC hebt gemaakt,
  • bij het opstellen van de jaar- of eindnota,
  • als je gaat verhuizen.

Selecteer voor antwoord

Met de afvalpas kan je afval in een ondergrondse- of bovengrondse container doen of bij een afvalbrengstation of milieustraat brengen. Je kan online zelf een nieuwe pas aanvragen.

Selecteer voor antwoord

Matrassen kunnen gratis aangeboden worden bij het afvalbrengstation.
 

Selecteer voor antwoord

Dit verschilt per gemeente. Wil je een extra papier-, plastic- of gft-bak aanvragen dan kan dat in veel gevallen via onze klantenservice.

Wil je een extra restafvalbak aanvragen, dan kan je die in de meeste gevallen via de gemeente regelen. Er is dan of een medische verklaring nodig, er moeten meer dan 5 bewoners staan ingeschreven op hetzelfde adres of je hebt 3 jonge kinderen die luiers dragen. Voor een extra restafvalbak kunnen kosten worden gerekend.

Selecteer voor antwoord

Je kunt heel gemakkelijk online een afvalpas aanvragen.

Selecteer voor antwoord

Je kan onbeperkt afval brengen naar het afvalbrengstation. 

Selecteer voor antwoord

Nee. Deze voertuigen staan we niet toe. Zo waarborgen we de doorstroming op het afvalbrengstation en minimaliseren we het bedrijfsafval.

Selecteer voor antwoord

Voor vragen over je cocon sleutel kan je contact opnemen met onze klantenservice.

Selecteer voor antwoord

Het kan natuurlijk voorkomen dat je een klacht hebt over onze dienstverlening. Meld deze dan bij onze klantenservice en wij nemen je klacht direct in behandeling.

Selecteer voor antwoord

Voor vragen over je warmtelevering kan je contact opnemen met onze klantenservice.

Selecteer voor antwoord

Een WKK (warmtekrachtkoppeling) is een energiecentrale die gelijktijdig warmte en elektriciteit produceert. De geproduceerde warmte wordt gebruikt om gebouwen (huizen en bedrijven) te verwarmen. De opgewekte elektriciteit wordt geleverd aan het centrale elektriciteitsnet.

Selecteer voor antwoord

Ja dat kan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Selecteer voor antwoord

Ja, dat kan. Als je bijvoorbeeld voor een langere periode niet huis bent, kan je de warmtelevering tijdelijk stopzetten. Draai hiervoor afsluiters 1 en 2 van je warmte-unit dicht. Let op, deze kunnen heet zijn. Als je de afsluiters weer opendraait, moet je de warm- en koudwaterkranen eerst circa een minuut goed laten doorlopen. Dit kan je het beste doen door de warm- en koudwaterkraan gelijktijdig open te draaien. Voor de verwarming hoef je niets te doen.

Selecteer voor antwoord

Geen overstapvoordeel 

 
Kies je voor warmte, dan is er maar één aanbieder in je regio: HVC Energie. Dat betekent dat je niet elk jaar kunt overstappen op de goedkoopste aanbieder, zoals bij gasleveranciers wel mogelijk is. Vaak ontvang je bij een overstap een welkomstpremie. Hoewel HVC Energie de scherpst mogelijke warmtetarieven hanteert, heb je in het geval van warmte dus geen extra voordeel van een welkomstpremie.


Regio


Het is voor ons niet overal mogelijk de scherpste tarieven te hanteren, simpelweg omdat onze eigen kosten voor warmte-opwekking hoog zijn. In Assendelft bijvoorbeeld, zijn we genoodzaakt de maximale tarieven van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te rekenen. Dat komt omdat we hier de warmte opwekken via een warmtekrachtkoppeling (WKK). De goedkopere optie, via de bio-energiecentrale, is simpelweg niet in de buurt. Voor onze warmtenetten in Alkmaar, Broek op Langedijk, Heerhugowaard en Dordrecht hebben wij wel een van de scherpste tarieven voor warmte in Nederland.


Aanschaf en onderhoud cv-ketel


In de kosten voor warmtelevering zijn aanschaf en onderhoud van een cv-ketel meegerekend. Maar met een eigen cv-ketel maak je die kosten niet altijd. Bijvoorbeeld omdat je geen regelmatig onderhoud laat uitvoeren. In dat geval ben je met warmtelevering iets duurder uit. Overigens krijg je deze ‘uitgespaarde’ onderhoudskosten vaak toch een keer voor je rekening: reparaties achteraf zijn duurder, en bovendien is een slecht onderhouden cv-ketel onveilig.