Veelgestelde vragen
Kies een categorie of zoek op een trefwoord. Zo vind je snel en gemakkelijk een antwoord op je vraag.
Selecteer voor antwoord
Waaruit bestaat mijn termijnbedrag voor stroom, gas of warmte?
Het termijnbedrag voor stroom en gas wordt voor iedereen op dezelfde manier bepaald en bestaat uit een optelsom van de volgende onderdelen:
- variabele leveringskosten voor stroom (in kWh) en gas (in m3)
- de vaste leveringskosten van HVC
- de netbeheerkosten
- belastingen, waaronder energiebelasting, opslag duurzame energie en btw.
Het termijnbedrag voor warmte bestaat uit de volgende onderdelen:
- verbruikskosten
- kosten voor uw verbruik in Gigajoule
- vaste leveringskosten
- vastrecht
- meetkosten
- onderhoud en huur van de warmte-unit
- optioneel: toeslag voor een hogere tapwaterklasse.
Selecteer voor antwoord
Kan een (nieuwbouw)woning of gebouw dat in het warmtegebied ligt, aangesloten worden op het warmtenet van HVC?
Neem contact op met onze klantenservice. Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden.
Selecteer voor antwoord
De leveringsovereenkomst van mijn oude energie leverancier staat op een andere naam, is dat een probleem?
Nee, dat is geen probleem.
Selecteer voor antwoord
Mijn woning wordt niet warm, wat moet ik doen?
Controleer of alle afsluitkranen van de verwarmingsinstallatie en de warmte-unit open staan. Controleer tevens of de radiatorkranen openstaan. Check bij een elektrische set of de stekker in het stopcontact zit.
Is het probleem daarna niet opgelost, bel de storingsdienst. Bel ons op 0800 4823637. Je kunt ons 7 dagen per week, 24 uur per dag bereiken.
Selecteer voor antwoord
Ik wil meer/minder warm water uit de kraan, kan dat?
Indien je meer of minder warm water per minuut wenst dan is dat mogelijk. Bij een tapwaterklasse CW3 kun je over het algemeen slechts 1 kraan tegelijk gebruiken. Hoe hoger de CW-waarde des te meer kranen u tegelijk kunt gebruiken. Wilt u een hogere tapwaterklasse neem dan contact op met de onze klantenservice. Wij gaan onderzoeken of dit mogelijk is.
Selecteer voor antwoord
Ik heb minder warm water dan de tapwaterklasse aangeeft
De temperatuur en het aantal liters water wordt geleverd tot het punt waar HVC eigendom van is. De werkelijke temperatuur van douche en kranen is afhankelijk van de leveringsdruk en temperatuur van het kraanwater en het leidingverloop. De werkelijke levering kan dus anders zijn.
Selecteer voor antwoord
Hoe kan ik besparen op mijn variabele deel?
Als je jouw bak minder vaak aanbiedt of minder vaak een zak in de ondergrondse restafvalcontainer gooit, bespaar je op jouw afvalstoffenheffing.
Selecteer voor antwoord
Is het voor grote gezinnen ook mogelijk om te besparen?
Iedereen die zijn afval goed scheidt, kan de rekening omlaag brengen. Nu betaalt iedereen een gelijk tarief, ongeacht of hij zijn afval wel of niet goed scheidt. Grote gezinnen die niet goed afval scheiden, betalen nu net zoveel als grote gezinnen die wel goed scheiden. Met recycle-tarief worden goede afvalscheiders beloond. Anderen worden uitgedaagd om nog beter hun best te doen.
Selecteer voor antwoord
Wat worden de tarieven?
De exacte verdeling tussen het vaste en variabele deel wordt bepaald door de gemeenteraad. Heeft jouw gemeente al gekozen voor recycle-tarief? Op de website van de gemeente staan de actuele tarieven.
Selecteer voor antwoord
Hoe voorkom ik dat iemand mijn bak steelt en deze elke maand aan de weg zet?
Dit kun je niet voorkomen, maar de restafvalbakken die als vermist zijn opgegeven worden direct geblokkeerd. De geblokkeerde bak wordt niet meer geleegd en blijft vol aan de weg staan. Is je bak dus weg of gesloten? Geef dit dan direct door aan onze klantenservice.
Selecteer voor antwoord
Ik ben verhuisd en er is geen afvalpas aanwezig
Binnen drie maanden na verhuizing kun je gratis een afvalpas aanvragen. Doe je dit pas na drie maanden? Dan betaal je € 7,50 voor de nieuwe afvalpas.
Je kunt heel gemakkelijk online een afvalpas aanvragen.
Selecteer voor antwoord
Kan ik met mijn tractor of vrachtwagen afval komen brengen naar het afvalbrengstation?
Nee. Deze voertuigen staan we niet toe. Zo waarborgen we de doorstroming op het afvalbrengstation en minimaliseren we het bedrijfsafval.
Selecteer voor antwoord
Ik ben mijn cocon sleutel kwijt, wat moet ik nu doen?
Voor vragen over je cocon sleutel kan je contact opnemen met onze klantenservice.
Selecteer voor antwoord
Ik heb een klacht
Het kan natuurlijk voorkomen dat je een klacht hebt over onze dienstverlening. Meld deze dan bij onze klantenservice en wij nemen je klacht direct in behandeling.
Selecteer voor antwoord
Heeft plastic scheiden zin? Ik lees dat het wordt verbrand.
Het heeft zeker zin om te scheiden! Bekijk de vlog – Waarom is plastic scheiden goed?
Jouw inspanning is dus zeer waardevol! In onze kunststofsorteerinstallatie sorteren we in 9 stromen. Deze stromen vormen de basis voor nieuwe producten. Ga dus vooral door met het scheiden. Zo kunnen we samen steeds meer grondstoffen behouden. Dat is beter voor het milieu. Onze kunststofsorteerinstallatie kan rond 95 procent nauwkeurig sorteren. Slechts het plastic waarop we niet sorteren en een enkele gemiste verpakking wordt verbrand.
Als bij de inzameling van plastic, blik en drinkpakken teveel materiaal zit die er niet in thuis hoort, dan kan een hele vracht worden afgekeurd. Dat betekent dat het materiaal niet wordt hergebruikt, maar dat het met overig afval wordt verbrand. Grote plastic zeilen of folies en harde kunststoffen, zoals emmers en wasmanden kan onze kunststofsorteerinstallatie niet verwerken. Dit kan je inleveren op het afvalbrengstation. Zo blijven deze grondstoffen behouden.