de wijk Klapwijk in Pijnacker-Nootdorp

gemeente Pijnacker-Nootdorp onderzoekt samen met HVC de ontwikkeling van een warmtenet

De gemeenteraad heeft op voorstel van het college van burgemeester en wethouders op donderdag 2 juni besloten om samen met HVC de ontwikkeling van een warmtenet in Klapwijk verder uit te werken.

Vrijdag 3 juni 2022

warmtenet voor Klapwijk

Dit is een belangrijke stap richting de mogelijke realisatie van een warmtenet in de wijk Klapwijk. Met een warmtenet is het mogelijk woningen duurzaam te verwarmen met bijvoorbeeld aardwarmte. De gemeente heeft in dit proces samengewerkt met de bewonersbelangenvereniging Warm Klapwijk en in de afgelopen periode met verschillende warmtebedrijven gesproken. De visie van HVC sprak daarbij het meeste aan.

Samen toewerken naar een aanbod

HVC gaat samen met de gemeente en de betrokken partijen uitwerken hoe de wijk Klapwijk aangesloten kan worden op een warmtenet. Bij een aanleg van een nieuw warmtenet komt namelijk veel kijken. Denk aan het maken van een ontwerp, de bron van het warmtenet, planning en de voorwaarden voor de aanleg en het aansluiten van woningen en gebouwen op het warmtenet. De gemeente en HVC gaan bewoners van Klapwijk zo goed mogelijk meenemen over de stappen die ze zetten naar een mogelijke aansluiting op het warmtenet.

Subsidie voor aardgasvrij

De gemeente Pijnacker-Nootdorp heeft van het Rijk een bijdrage ontvangen in het kader van het Programma Aardgasvrije Wijken. Deze bijdrage heeft de gemeente gekregen voor het aardgasvrij maken van de wijk Klapwijk met behulp van een warmtenet. De gemeente heeft in overleg met de bewonersbelangenvereniging Warm Klapwijk gekozen om met HVC een netwerk voor Klapwijk verder uit te werken.

Warmtenet Westland in ontwikkeling

In het Westland wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van warmtenetten voor woonwijken. Welke wijken kunnen worden aangesloten?

17 okt
Cees Wagemaker met kaart warmtenet Westland