Van links naar rechts: Arjan ten Elshof (directeur Duurzame Energie HVC), Bob van der Hout (directeur Agri & Food Rabobank Alkmaar e.o.), Monique Stam (wethouder Economie en Duurzaamheid, gemeente Heerhugowaard), Marcel Numan (directeur-eigenaar NH Paprika en voorzitter Ondernemersvereniging Alton), Jaap Bond (gedeputeerde Landbouw en Economie, provincie Noord-Holland), Thijs Pennink (directeur Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord).  Zij houden allen een draaiknop vast.

Paprikateler ‘NH Paprika’ al geheel klimaatakkoord proof

Glastuinbouwgebied Alton in Heerhugowaard is op donderdag 10 januari 2019 aangesloten op ons warmtenet. Groentekweker NH Paprika is als eerste glastuinbouwbedrijf aangesloten op het net. En is daarmee volledig klimaatneutraal.

Vrijdag 4 oktober 2019

Pionier in Nederland

Marcel Numan van NH Paprika teelt zijn paprika’s volledig klimaatneutraal. “We zijn er trots op dat we onze kassen volledig duurzaam verwarmen. De warmte is afkomstig van de bio-energiecentrale van HVC. De bio-energiecentrale wordt gestookt op afvalhout dat niet meer te recyclen is. De warmte is daarmee 100% hernieuwbaar.”

Gebiedsakkoord

Tijdens de aansluiting op het warmtenet werd ook het ‘Gebiedsakkoord Alton en omliggende buitengebied’ ondertekend door de samenwerkende partijen. Dit zijn provincie Noord-Holland, HVC, Ondernemersvereniging OVAL, gemeente Heerhugowaard, gemeente Koggenland, Greenport NHN, Rabobank en Ontwikkelingsbedrijf NHN.

Hiermee zijn er concrete afspraken over toekomstige ontwikkelingen in het gebied. De ingebruikname van het warmtenet is de eerste stap in het waarmaken van de doelstellingen. In het gebiedsakkoord staan afspraken over het creëren van ruimte voor de glastuinbouw. Over verplaatsingen van bedrijven vanuit het buitengebied naar Alton. Er is ook overeenstemming over duurzame warmte- en energievoorziening, aanleg van glasvezel en de bereikbaarheid.

Gedeputeerde Jaap Bond van de provincie Noord-Holland: “We versterken met dit akkoord de economie en werkgelegenheid, concentreren glastuinbouw. Daarnaast verminderen we het gebruik van fossiele brandstoffen en CO2-uitstoot. Door de goede samenwerking en afstemming tussen de ondernemers in het Altongebied gaat dit lukken.”

Toelichting bij foto

Betrokken partijen van links naar rechts:

• Caroline van de Pol (wethouder Ruimtelijke Ordening, Economische Zaken en Duurzaamheid, gemeente Koggenland),
  • Arjan ten Elshof (directeur Duurzame Energie HVC),
  • Marcel Numan (directeur-eigenaar NH Paprika en voorzitter Ondernemersvereniging Alton),
  • Bob van der Hout (directeur Agri & Food Rabobank Alkmaar e.o.),
  • Jaap Bond (gedeputeerde Landbouw en Economie, provincie Noord-Holland),
  • Thijs Pennink (directeur Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord),
  • Monique Stam (wethouder Economie en Duurzaamheid, gemeente Heerhugowaard),
  • Theo Meskers (Greenport Noord-Holland Noord),
  • Dave Vlaming (Ontwikkelbedrijf Noord-Holland Noord).

Fotograaf: Marc Dorleijn

Links naar rechts op een rij: Caroline van de Pol, Arjan ten Elshof, Marcel Numan  en voorzitter Ondernemersvereniging Alton), Bob van der Hout, Jaap Bond, Thijs Pennink , Monique Stam, Theo Meskers, Dave Vlaming staan op een rij een houden een bord vast met handtekeningen en de tekst Gebiedsakkoord Alton en omliggend buitengebied

Klimaatakkoord proof

Sjaak van der Tak, voorzitter van LTO Glaskracht en voorzitter van klimaattafel Glastuinbouw, benadrukt hoe uniek het warmtenetproject is. “NH Paprika is een koploper en voldoet volledig aan alle doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Waar men in Den Haag nog druk aan het onderhandelen is, voert de glastuinbouwsector al uit. Dit project is klimaatakkoord ’proof’ en bewijst waartoe de glastuinbouwsector in staat is.”

Lokaal verduurzamen

Arjan ten Elshof, directeur bij HVC, benadrukt het belang om lokaal te verduurzamen: “Omdat de kassen in het Altongebied in Heerhugowaard een grote warmtevraag hebben, realiseren we hier een forse verduurzaming. De aansluiting van NH Paprika op het warmtenet is een belangrijke stap in de duurzame toekomst van Heerhugowaard. Maar dan zijn we er nog niet. We gaan de komende jaren aan de slag met verdere uitbreiding van het warmtenet in Heerhugowaard. We gaan woningen aansluiten en we onderzoeken de kansen voor aardwarmte in het Altongebied."

1 van de duurzaamste glastuinbouwgebieden

Glastuinbouw gebruikt veel energie en stoot daarmee ook veel CO2 uit. In het Altongebied vindt ruim 30% van het totale energieverbruik van de gemeente Heerhugowaard plaats. Partijen investeren daarom samen in het creëren van de juiste randvoorwaarden. Op deze wijze kunnen glastuinbouwbedrijven duurzaam ondernemen. Zo willen betrokken partijen de CO2-uitstoot in het Altongebied in 2030 met 75% verminderen ten opzichte van 1990.

Monique Stam, wethouder Economische Zaken en Duurzaamheid van gemeente Heerhugowaard, is blij met de mijlpaal. "Door deze samenwerking wordt het Altongebied één van de duurzaamste glastuinbouwgebieden van Nederland. Ik ben trots dat dit duurzame glastuinbouwgebied in onze gemeente gevestigd is. Hiermee zijn we een voorbeeld voor de rest van Nederland."

Toelichting bij foto

Van links naar rechts:

• Arjan ten Elshof (directeur Duurzame Energie HVC),
  • Bob van der Hout (directeur Agri & Food Rabobank Alkmaar e.o.),
  • Monique Stam (wethouder Economie en Duurzaamheid, gemeente Heerhugowaard),
  • Marcel Numan (eigenaar NH Paprika en voorzitter Ondernemersvereniging Alton),
  • Jaap Bond (gedeputeerde Landbouw en Economie, provincie Noord-Holland),
  • Thijs Pennink (directeur Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord).

Fotograaf: Marc Dorleijn