Energiecoach Bowie aan zijn bureau op kantoor

Zo helpt de klantadviseur je energierekening te verlagen

Torenhoge gas- en elektriciteitsprijzen. De meesten van ons zien dat terug in hun energierekening. Des te meer reden om in huis zuinig om te gaan met energie. Bowie Elbers is klantadviseur warmte bij HVC. Hij vertelt wat dit inhoudt en wat je kunt doen om energie te besparen.

Dinsdag 27 september 2022

Luisterend oor

Bowie startte enkele maanden geleden als klantadviseur warmte bij HVC. Hij heeft voor deze baan gekozen omdat energiearmoede belangrijker is dan ooit tevoren. “Mede hierdoor heb ik ook niet lang getwijfeld om klantadviseur warmte te worden. Je kan namelijk echt wat betekenen voor de mensen die het moeilijk hebben. Als klantadviseur warmte kunnen we de prijzen niet veranderen, maar je kan mensen wel helpen met het omlaag krijgen van de kosten. En soms is een luisterend oor bieden al voldoende, dan voelt men zich gehoord door hun energieleverancier.”

Persoonlijk gesprek

Op de vraag wat een klantadviseur warmte doet, antwoordt Bowie: “Ik ga langs bij warmte klanten van HVC die waarschijnlijk een hogere jaarnota krijgen omdat zij veel warmte verbruiken. Met een persoonlijk gesprek en inzicht in het dagelijkse warmteverbruik, analyseren we hoe het komt dat er zoveel meer is verbruikt. Door het achterhalen van deze informatie kunnen wij als klantadviseur de beste tips en tricks geven om ervoor te zorgen dat hij of zij vanaf heden minder warmte zal verbruiken.”

Aanpassen maandbedrag

Daarnaast gaat Bowie in gesprek over wat er financieel mogelijk is met betrekking tot het termijnbedrag. Dit in combinatie met het aanpassen van het stookgedrag kan voor een verlaging van het warmteverbruik en dus van de jaarnota zorgen. “Als klantadviseur warmte willen we er immers alles aan doen om de klant te helpen. Zij waarderen het bezoek heel erg, en dat is prettig om mee te maken. Ik merk vaak dat in het begin van het gesprek de klant met de handen in het haar zit. Naarmate het gesprek vordert en wij samen over oplossingen nadenken voelen zij zich erg geholpen en dankbaar voor het gesprek.”

Goedkoper om een trui aan te trekken

Wat valt je op als je klanten spreekt? “Bij veel mensen is er ‘onwetendheid’ op het gebied van stookgedrag en wat voor effect dat kan hebben op de financiën. Mede door de gesprekken die we voeren hopen we bewustzijn te creëren dat het vandaag de dag een stuk goedkoper is om een trui aan te trekken of een kop thee in te schenken dan de verwarming voor een uurtje aan te zetten. Het is dan ook heel fijn als mensen zich daadwerkelijk geholpen voelen doordat je hen hiervan bewust maakt en simpele maar daadkrachtige tips meegeeft.”

Iemand goed helpen

In zijn werk komt Bowie veel verschillende situaties tegen. “Bijvoorbeeld mensen die de thermostaat 24/7 op 26 graden hebben staan. Maar denk ook aan mensen die niet goed op de hoogte zijn hoe ze de temperatuur op de tweede verdieping moeten regelen. Zij zetten de thermostaat in de woonkamer op 28 graden. Die vervolgens de hele woning verwarmt, met als gevolg dat zij ramen en deuren opendoen omdat het te warm binnen is. En dit dan elke dag weer opnieuw. Verder zijn er soms ook emotionele gesprekken, van mensen die het daadwerkelijk niet meer kunnen betalen. Het mooiste is als je na het gesprek iemand goed geholpen hebt, een luisterend oor hebt geboden en je met een prettig gevoel het huis kan verlaten.”

Gouden tip

Tot slot vragen we Bowie nog om de gouden tip om op je energierekening te besparen. “Wat ik bij heel veel mensen zie is dat zij de thermostaat pas ‘avonds omlaag zetten, vlak voordat zij naar bed gaan. Dit kan in de meeste gevallen al een stuk eerder. Als een woning op temperatuur is, blijft die warmte vaak een tijd hangen. Hoe beter een huis geïsoleerd is, hoe langer de warmte blijft hangen. Dit betekent in de praktijk dat de thermostaat al eerder omlaag kan. Deze kleine tip doorbreekt een ‘gewoonte’ van klanten maar kan op jaarbasis een hele hoop warmte en dus geld schelen.”
 

Ook een afspraak met een klantadviseur warmte?

Ben je klant van HVC voor warmte en heb je interesse in een gesprek met een klantadviseur warmte? Neem dan vrijblijvend contact op met onze klantenservice voor energie. Zij kunnen kijken of er een klantadviseur beschikbaar is.

Bespaartips

Als je echt wilt besparen op energie dan is het belangrijk om ook gewoontes aan te passen. Bekijk de manieren en gewoontes waarmee je zowel geld als energie bespaart. 

Bespaartips
stekker