Veelgestelde vragen

Kies een categorie of zoek op een trefwoord. Zo vind je snel en gemakkelijk een antwoord op je vraag.

Filter

Selecteer voor antwoord

De temperatuur en het aantal liters water wordt geleverd tot het punt waar HVC eigendom van is. De werkelijke temperatuur van douche en kranen is afhankelijk van de leveringsdruk en temperatuur van het kraan­water en het leidingverloop. De werkelijke levering kan dus anders zijn.

Selecteer voor antwoord

Controleer of de radiatorkranen openstaan of ontlucht de radiatoren. Helpt dit niet? Neem contact op met een installateur, wellicht is de installatie niet goed ingeregeld. 

Selecteer voor antwoord

Het is normaal dat alleen de bovenkant (maximaal 3/4) van de radiator warm aan hoort te voelen. Als dat niet het geval is heeft dit wellicht met de instelling of inregeling van de verwarmingsinstallatie te maken, of moeten de radiatoren worden ontlucht. Voor het onderhoud kan je terecht bij jouw binnenhuisinstallateur of bij de verhuurder van jouw woning.  Onder binnenhuisinstallatie verstaan we: thermostaat, leidingen, kranen, radiatoren, convectoren of vloerverwarming in de woning.

Selecteer voor antwoord

Alle verbruikers van warmte hebben recht op een vergoeding in geval van een langdurige storing, tenzij dit een geplande onderbreking is waarover je een brief of mail hebt gehad. Je krijgt een vergoeding als de levering van warmte voor een periode van 8 uur of langer aaneengesloten is onderbroken. Let op: er is een vrijstelling van 1 x per jaar 24 uur geen warmtelevering. Daarnaast zijn leveranciers verplicht tot het houden van storingsregistratiesysteem. Op basis hiervan kan de leverancier overgaan tot vergoeding. Bekijk de compensatieregeling. Het verzoek voor compensatievergoeding vraag je aan via onze klantenservice. Geef daarbij de datum en tijd van de warmteonderbreking aan.    Zie ook: info over de warmtewet.

Selecteer voor antwoord

Wij kunnen dit probleem niet verhelpen. bel je drinkwaterbedrijf voor een oplossing. Controleer voor de zekerheid ook bij je buren.

Selecteer voor antwoord

Check eerst of er een warmtestoring is via de pagina van de klantenservice.

Heb je geen verwarming én warm water? Of lekt je warmte unit?

Bel de storingsdienst via 0800 – 482 3637, keuze 1  Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week

Heb je wel warm water en doet de verwarming het niet?

Waarschijnlijk ligt het aan de binnenhuisinstallatie. Neem contact op met je binnenhuisinstallateur.   

Selecteer voor antwoord

Indien je meer of minder warm water per minuut wenst dan is dat mogelijk. Bij een tapwaterklasse CW3 kun je over het algemeen slechts 1 kraan tegelijk gebruiken.  Hoe hoger de CW-waarde des te meer kranen u tegelijk kunt gebruiken. Wilt u een hogere tapwaterklasse neem dan contact op met de onze klantenservice. Wij gaan onderzoeken of dit mogelijk is.

Selecteer voor antwoord

De binnenhuisinstallatie is eigendom van de woningeigenaar. Voor het onderhoud kan je terecht bij jouw binnenhuisinstallateur of bij de verhuurder van jouw woning.  Onder binnenhuisinstallatie verstaan we: thermostaat, leidingen, kranen, radiatoren, convectoren of vloerverwarming in de woning.  

Selecteer voor antwoord

Heb je een warmtestoring? Bel ons op 0800 4823637. Je kunt ons 7 dagen per week, 24 uur per dag bereiken.

Selecteer voor antwoord

Ben je in huis aan het klussen en moet je daarvoor een radiator ontkoppelen? Houd er rekening mee dat je de binnenhuisinstallatie opnieuw moet laten inregelen. Neem hiervoor contact op met het installatiebedrijf. Huur je een woning? Neem dan contact op met jouw verhuurder. Wil je toch de radiator(en) zelf loskoppelen? Doorloop de volgende stappen: 
  • Zet alle radiatoren in je woning open 
  • Sluit de aanvoer- en retourleidingen door de kraanhendels van de verticale naar de horizontale stand te draaien. 
  • Doe het uiteinde van een vulslang aan de aftapkraan van de verwarmingsinstallatie. Draai daarna met een steeksleutel de aftapkraan een kwartslag open. Wacht tot er geen water meer uitloopt. Controleer of de radiator die je gaat vervangen leeg is. Dit kan door langzaam het afvoerpunt onderaan open te draaien (vergeet niet er een bakje onder te zetten). Komt er geen water meer uit, dan is de radiator leeg. 
  • Draai de koppelingen van de knelfittingen op de radiator los. Schroef de bevestigingsbeugels boven en onder de radiator los en til de radiator eraf. Heeft je nieuwe radiator andere afmetingen dan de oude, monteer dan eerst de bevestigingsbeugels op de juiste plek. Hang daarna de nieuwe radiator waterpas in de beugels. 
  • Je kan nu de radiator aansluiten op de aan- en afvoerleidingen. Gebruik daarbij knelfittingen om te zorgen voor een waterdichte afsluiting. 
  • Open de aanvoer- en retourleidingen in de meterkast als volgt: Controleer of alle radiatorkranen helemaal openstaan en of de ontluchtingsventielen afgesloten zijn. Zet eerst langzaam de retourleidingafsluiter (blauwe hendel) ongeveer een kwart open. Je hoort nu dat er water gaat stromen. Kijk bij de geplaatste radiator gedurende enkele minuten of er niets lekt. Ontlucht alle radiatoren. Start met de radiator die het laagste hangt op de benedenverdieping. Draai het ontluchtingsventiel open met het sleuteltje. Zorg dat je een doekje bij de hand hebt om het water dat ontsnapt op te vangen. Sluit het ventiel op het moment dat er water uitkomt. Zet tenslotte de afsluiter van de aanvoerleiding (met rode hendel) helemaal open.  
Bekijk de servicekaart