beheerder van HVC bij warmte unit

Alles over de warmte-unit

De warmte-unit regelt warme radiatoren en vloerverwarming en zorgt voor warm water uit de kraan. Wij leggen je graag uit hoe deze werkt en wat je zelf kan doen en wanneer hulp nodig is. 

Maandag 30 maart 2020
Op deze afbeelding is een warmte unit te zien welke in de meterkast hangt. Op de tekst onder deze afbeelding leggen wij uit wat hij precies doet.
Close
Op deze afbeelding is een warmte unit te zien welke in de meterkast hangt. Op de tekst onder deze afbeelding leggen wij uit wat hij precies doet.

De warmte-unit

In jouw meterkast is de warmte-unit geplaatst. Hierop zijn de leidingen van de binnenhuisinstallatie (radiatoren / vloerverwarming) aangesloten (5+6). Het water van minimaal 70 graden stroomt vanuit het warmtenet (2) naar de warmte-unit die meestal in de meterkast hangt. Vanaf hier gaat het warme water rechtstreeks naar jouw verwarming. Het afgekoelde water stroomt terug het warmtenet (1) in voor een nieuwe opwarmronde. 

Voor warm kraanwater bevindt zich een warmte-wisselaar in de warmte-unit. Deze zorgt dat het koude kraanwater (3) minimaal tot 55 graden wordt verwarmd. Het kraanwater is beveiligd met een terugstroombeveiliging (8). Het opgewarmde kraanwater (4) stroomt direct naar jouw warm-waterkraan in je badkamer of keuken. 

Op de afbeelding is afgebeeld welke onderdelen eigendom van HVC zijn (1+2) en welke eigendom van de woningeigenaar of verhuurder is (3 t/m 6 + 8+ thermostaat), zodat je weet wie je bij een storing moet benaderen.  

Warmte-unit bij afwezigheid

Ga je langere tijd weg, laat dan de warmte-installatie gewoon aanstaan.

Zomer

  • Wij adviseren om in de zomer de thermostaat op 5 graden te zetten.

Winter

  • Ben je in de winter langere tijd weg, dan is het advies de thermostaat op 15 graden te zetten.
  • Zet de thermostaatkranen altijd een beetje open (op de vorststand), zodat de leidingen niet kunnen bevriezen.

Tijdelijk geen warmte?

Wij doen er alles aan om iedereen continu te voorzien van warmte en warm water. Onderhoud aan het warmtenet voeren wij zoveel mogelijk uit zonder dat je het merkt. Soms is het toch nodig tijdelijk de warmte te onderbreken, dit melden wij van te voren.

Heb je tijdelijk toch geen warmte in huis? Controleer dan eerst op hvcgroep.nl/storingen of er actuele storingen of onderhoudswerkzaamheden bekend zijn. 

Wat kunt u zelf doen? 

  • controleer regelmatig of er geen lekkage in de meterkast is. Bel ons direct als er continu water lekt.
  • blokkeer nooit de ventilatieopeningen in de meterkast.
  • Zorg dat de warmte-unit altijd goed bereikbaar is in geval van storing of lekkage. 
  • Wel warm water, maar doet de verwarming het niet? Dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de binnenhuisinstallatie. Neem dan contact op met de verhuurder of eigen binnenhuisinstallateur. 

Gerelateerde tips en weetjes